A robotok a kialakított küzdőtéren a robotszumó szabályai szerint küzdenek meg. A verseny célja a versenytárs kiszorítása a küzdőtérről vagy mozgásképtelen helyzetbe hozni a küzdőtárs robotját adott időkorláton belül.
A verseny több csoportkörből áll. A csoportkörökből az első két helyezett jut tovább. A csoportkörökben lebonyolított mérkőzésekre a következő szabályok vonatkoznak.
Részletes szabályok
Küzdőtér
A szumó küzdőtér egy olyan összesen 122 cm (4 láb) átmérőjű, matt feketére festett korong, amelyet 5 cm széles körkörös fehér gyűrű határol le. A küzdőtér felszíne sima furnérlemez, és néhány centivel a talaj fölött áll, hogy a bíróknak könnyebb legyen eldönteni, hogy melyik robot hagyta el elsőként a küzdőteret. A robot akkor tekinthető a küzdőtérről kiesettnek, ha valamely része megérinti a talajt.
A mérkőzés felépítése, pontozása
Egy mérkőzés három rohamból áll. Egy roham maximum 45 másodpercig tart. Ha nincs nyertes a roham végén, akkor az döntetlen. Egy roham addig tart, amíg az egyik egység mozgásképtelen nem lesz vagy elhagyja a küzdőteret, vagy a versenyző a roham ideje alatt vét a robotszumó szabályai ellen – pl.: hozzáér a robothoz, közel megy a küzdőtérhez… A mérkőzés nyertese az a robot, amelyik több érvényes rohamot nyer. A mérkőzés végeredményét a rohamokra kapott pontok száma dönti el. Egy roham nyertese egy pontot (1) kap, a vesztes nullát (0). Ha az eredmény döntetlen, akkor mindegyik robot fél-fél (0,5-0,5) pontot kap.
A szumó menete
A szumó robotokat indításkor a szumó küzdőtérre egymástól 30 cm-re helyezzük el, egyenlő távolságra a küzdőtér központjától (kb. 15-15 cm-re a központtól). A robotok egy egyenes mentén helyezkednek el, és mindegyik a másikkal ellentétes irányba indulhat el. Így a robotoknak aktívan kutatniuk kell az ellenfél után, és nem lehet lehengerelni az ellenfelet egyből.
Egy roham kezdetén a versenybíró beszámol: három, kettő, egy, GO! A játékosok aktiválják a robotjaikat, és a térfelüket elhagyják, helyet foglalnak a kijelölt területükön. A robotoknak három másodpercet várniuk kell, mielőtt bármilyen elmozdulást kezdetének. Ezalatt az idő alatt a versenyzők elhagyják az aktív zónát. Az első elmozdulásnak a küzdőtér középpontjától távolodónak kell lennie. Ha nem egyértelmű a robot elülső része, akkor az első mozgás iránya fogja meghatározni a robot az elülső részét a továbbiakban is.
A robotnak mindaddig kell előre, a középponttól sugár irányban távolodva mozognia, amíg el nem hagyja teljes terjedelmében a kezdő területet, amit a robot számára nem érzékelhetően, de a bírók számára jól láthatóan jelölnek a pályán. Ezután bármilyen mozgást szabadon végezhet.
Ha a robot a másik robotot az első alkalommal támadni akarja, akkor azt háttal nem teheti meg. Azaz a robot nem teheti meg azt, hogy elhagyja a kezdőpozíciót, majd egyből hátramenetbe kapcsol, és úgy támad neki az ellenfélnek. A támadáshoz arccal felé kell fordulnia először. Ha a robot első alkalommal szabálytalanul támad, a rohamot elveszti.
Ha egy robotot már ért támadás, vagy végrehajtott egy támadást, utána bármely irányban haladva támadhatja az ellenfelét.
A robotnak egy roham kezdését követő tíz másodpercen belül el kell kezdenie előre mozogni, különben elveszti a rohamot.
A robotok küzdelme, azaz egy roham addig tart, amíg az egyik egység mozgásképtelen nem lesz vagy elhagyja a küzdőteret. Egy robotról úgy válik egyértelművé, hogy elhagyta a küzdőteret, ha bármely része megérinti a padlót, vagy a gazdája hozzáér a küzdőtéren. Ha egy robot teste lebeg a küzdőtér élén, és nem érinti meg a talajt, akkor 10 másodperc után lesz csak vesztes, ha addig a másik robot nem hagyja el a küzdőteret, ha a másik ezalatt talajt fog, akkor az első, fennakadt robot nyer. Az a robot, amelyik kilöki a küzdőtérről az ellenfelét vagy megbénítja, győz, és ha egy robot öngyilkos lesz, akkor a másik robot győz. Mindkét tény megállapításában a bírók ítélete a döntő.
Patthelyzet a roham során
Ha egy roham alatt a robotok összeakadnak, helyüket nem tudják változtatni, vagy mind a ketten egymástól függetlenül lebegőhelyzetbe kerülnek, láthatóan nem jutnak döntésre 10 másodpercen belül, akkor a versenybíró megállítja az órát és a rohamból még hátralévő időre a roham kezdésének szabályai szerint középről folyatják a versenyt.
A versenyzők együttes döntése alapján nem kötelező kivárni a 10mp-et.
A versenyzők együttesen dönthetnek a roham feladásáról. Igy az adott roham döntetlennel zárult.
Robotok szerelése a mérkőzések alatt
A rohamok között a javításra 15mp-nyi idő áll rendelkezésre. Roham alatt, patthelyzetben nincs szerelési lehetőség! A javítási időt a versenybíró méri. Amennyiben ez idő alatt a robot nem tudja folytatni a küzdelmet azt a rohamot elveszítette. (A szabálymódosítás célja az is, hogy strapabíró, megbízható alkotások szülessenek.) A robot szereléséhez külső segítség nem vehető igénybe, a robot nem hagyhatja el a kijelölt küzdő zónát.