A Mentális Egészség Világnapja (október 10.) alkalmából iskolánk 2 osztályában (7.e., 9.c.) tartottam Lelki Egészség Óra foglalkozást. Az UNICEF és a Sulinyugi munkatársai által kidolgozott 2x 45 perces interaktív forma preventív jelleggel ad lehetőséget arra, hogy beszélgessünk a diákokkal a mentális egészségről, amely alapvető fontosságú a mentális jólétünk szempontjából.
Nemzetközi szinten és hazánkban a kutatások, statisztikai adatok bizonyítják, hogy nem vagyunk jó helyzetben. Fontos és szükséges közösen gondolkodnunk a stresszről, szorongató helyzetekről, betegítő hatásokról, és minél több olyan lehetőségről, amelyekkel tehetünk a magunk védelme, lelki békénk megőrzése érdekében. Cél, hogy önmagukra és embertársaikra odafigyelőbb nemzedékek nőjenek fel, akik az ismereteik, tapasztalataik alapján fontosnak érzik, hogy tegyenek magukért, vagy keressenek segítséget, előre vivő megoldásokat szükség esetén. Minél fiatalabb korban történik az ismeretek bővülése, annál hatékonyabb és beépülőbb lehet mindez az életvitelükbe. Egy-egy tanóra gondolatébresztésnek, beszélgetés indítónak jó, de kiterjeszthető, bővíthető odahaza és más közösségekben is. Sőt. Ilyenkor nem tabu a lelki nehézségek formáinak kimondása, a rövidebb és hosszabb távú negatív sajátosságok, önkárosító formák, a mentális betegségek, veszélyek említése, de értékes az is, ha hallanak az egészségtudatosabb magatartást célzó praktikákról.
Fontosak azok az érzések, gondolatok, szavak és tettek, amelyeket a LEÓ foglalkozásokon beszélünk meg velük. Mi felnőttek akkor vagyunk hitelesek, ha jó példákat mutatunk a gyermekeinknek, de mesélhetünk nehézségeinkről; életkoruknak megfelelően. Érdemes figyelni nyílt és rejtett jelzéseiket, az aktuálisan őket érő pozitív és negatív hatásokat is, hiszen ezek alkalmazkodásukat, rugalmasságukat, teljesítményüket, mindennapjaikba beépülő megoldásmódjaikat ugyanúgy befolyásolják.
Tehetünk magunkért, társainkért aktuális vagy hosszabban elhúzódó nehézségek, akadályok esetén. Előfordul ugyanakkor, hogy aktuálisan külső szaksegítségre szorulunk. Ez nem szégyellnivaló, hanem inkább esély arra, hogy az elakadásban megfelelő válaszokat, megoldásokat halljunk, találjunk, netalán a környezetünkben lévőknek ajánljunk. Minél inkább tisztában vannak az észlelhető, észrevehető sajátosságokkal, annál inkább eszükbe juthatnak jó módszerek.
Remélem, hasznos tapasztalatokkal gazdagodtak a foglalkozásokon most részt vevő gimnazisták.
Spitzmüllerné László Gabriella iskolapszichológus
A téma iránt érdeklődőknek ajánló:
Szülőknek nyújt ingyenes mentális segítséget az UNICEF Magyarország - UNICEF
Beszélj róla! - Kék vonal (kek-vonal.hu)