Köszöntök Mindenkit!
Spitzmüllerné László Gabriella
iskolapszichológus
e-mail:
telefon: 06/52-561-165/113-as mellék
Fogadó órák ideje: szerdánként 08:00-09:40 között, egyeztetést követően, a 125-ös irodában
Bemutatkozó levél
Spitzmüllerné László Gabriella pedagógiai szakpszichológus vagyok. Hajdúböszörményben élek családommal. Két iskolás gyermekem van. A város három oktatási intézményében, köztük itt végzem munkámat.
Az iskolapszichológus legfőbb feladata az iskola életében közreműködő személyek (tanulók, szüleik, pedagógusok) számára nyújtott tanácsadás. Preventív és problémakezelő munkájával közvetlen és közvetett módon segíti a gyermekek személyiségfejlődését, értelmi és érzelmi fejlődésének biztonságát. Támogatja a tanulók iskolai élethez való alkalmazkodását, önmaguk jobb megismerését, társas kapcsolataikat, pályaorientációjukat, feltárja tanulási motivációikat, részképességeiket. Végez tehetséggondozást, prevenciót, szűrővizsgálatokat, szociometriát, krízistanácsadást. Kapcsolatban áll a szülőkkel, a pedagógusokkal az adott gyermekeket érintő témákban. Fogadó órája van. Konzultációt, esetmegbeszéléseket, tájékoztatást, tréninget tart. Kapcsolatban van társintézményekkel, hiszen bizonyos helyzetek nem tartoznak a feladatkörébe, kompetenciájába. Ilyenkor tovább-irányít. Nem végez terápiás munkát, de követi a tanulók életét, ha erre felkérést kap. Minden esetben köti a titoktartás, a GDPR, azaz sem az iskola, sem külső személyek felé nem ad ki információt a hozzá járókról. Ettől csak az érintettek személyes engedélyével vagy a jogszabály által előírt esetekben tér el.
Bárki igénybe veheti önként és ingyen. Helyben elérhető, része a többi iskolai szolgáltatásnak, és a lehetőségekhez mérten mihamarabbi foglalkozásra, tanácsadásra ad módot. Nem osztályoz, de igazolást ad, amennyiben foglalkozásán vesz részt a diák.
Elsősorban preventív és diagnosztikus munkát szeretnék végezni, de az intézményi igények döntik el, mely feladatokra fókuszáljak, miket kérnek egyéni, csoportos és osztály szinten. Célom a tanulók, szüleik és a pedagógusok megismerése, órák látogatása, tematikus felmérések végzése, foglalkozások tartása, tanácsadás és konzultációs lehetőség biztosítása, aktuális nehézségek feltárása, krízishelyzetek feloldásában támogatás nyújtása egyéni, kiscsoportos és osztály szinten is.
Készítettem a Diákok, a Szülők és a Pedagógusok számára is olyan Igénylőlapot, amelynek kitöltését követően van módom egy-egy tanulóval, a család problémájával jobban megismerkedni, tanácsot adni. Kérem, akit érdekel, az intézmény titkárságán, az osztályfőnöktől kérjen, vagy nálam személyesen töltsön ki egy ilyet! A főbb adataik, elérhetőségük megadásával tudom keresni és beosztani az igénylőket. Mivel a tanulók többsége kiskorú, ezért csak Szülő által aláírt Igénylőlap birtokában foglalkozhatom a gyermekekkel.
3 intézményben végzem feladataimat, ezért kérem, elsősorban a megadott napokon és fogadó órák idején keressenek személyesen, illetve előre egyeztetést követően!
Bizalmukat köszönve, tisztelettel: Spitzmüllerné László Gabriella
iskolapszichológus
A Mentális Egészség Világnapja (október 10.) alkalmából iskolánk 2 osztályában (7.e., 9.c.) tartottam Lelki Egészség Óra foglalkozást. Az UNICEF és a Sulinyugi munkatársai által kidolgozott 2x 45 perces interaktív forma preventív jelleggel ad lehetőséget arra, hogy beszélgessünk a diákokkal a mentális egészségről, amely alapvető fontosságú a mentális jólétünk szempontjából.
Nemzetközi szinten és hazánkban a kutatások, statisztikai adatok bizonyítják, hogy nem vagyunk jó helyzetben. Fontos és szükséges közösen gondolkodnunk a stresszről, szorongató helyzetekről, betegítő hatásokról, és minél több olyan lehetőségről, amelyekkel tehetünk a magunk védelme, lelki békénk megőrzése érdekében. Cél, hogy önmagukra és embertársaikra odafigyelőbb nemzedékek nőjenek fel, akik az ismereteik, tapasztalataik alapján fontosnak érzik, hogy tegyenek magukért, vagy keressenek segítséget, előre vivő megoldásokat szükség esetén. Minél fiatalabb korban történik az ismeretek bővülése, annál hatékonyabb és beépülőbb lehet mindez az életvitelükbe. Egy-egy tanóra gondolatébresztésnek, beszélgetés indítónak jó, de kiterjeszthető, bővíthető odahaza és más közösségekben is. Sőt. Ilyenkor nem tabu a lelki nehézségek formáinak kimondása, a rövidebb és hosszabb távú negatív sajátosságok, önkárosító formák, a mentális betegségek, veszélyek említése, de értékes az is, ha hallanak az egészségtudatosabb magatartást célzó praktikákról.
Fontosak azok az érzések, gondolatok, szavak és tettek, amelyeket a LEÓ foglalkozásokon beszélünk meg velük. Mi felnőttek akkor vagyunk hitelesek, ha jó példákat mutatunk a gyermekeinknek, de mesélhetünk nehézségeinkről; életkoruknak megfelelően. Érdemes figyelni nyílt és rejtett jelzéseiket, az aktuálisan őket érő pozitív és negatív hatásokat is, hiszen ezek alkalmazkodásukat, rugalmasságukat, teljesítményüket, mindennapjaikba beépülő megoldásmódjaikat ugyanúgy befolyásolják.
Tehetünk magunkért, társainkért aktuális vagy hosszabban elhúzódó nehézségek, akadályok esetén. Előfordul ugyanakkor, hogy aktuálisan külső szaksegítségre szorulunk. Ez nem szégyellnivaló, hanem inkább esély arra, hogy az elakadásban megfelelő válaszokat, megoldásokat halljunk, találjunk, netalán a környezetünkben lévőknek ajánljunk. Minél inkább tisztában vannak az észlelhető, észrevehető sajátosságokkal, annál inkább eszükbe juthatnak jó módszerek.
Remélem, hasznos tapasztalatokkal gazdagodtak a foglalkozásokon most részt vevő gimnazisták.
Spitzmüllerné László Gabriella iskolapszichológus
A téma iránt érdeklődőknek ajánló:
Szülőknek nyújt ingyenes mentális segítséget az UNICEF Magyarország - UNICEF
Iskolapszichológusunk, Spitzmüllerné László Gabriella a Sulinyugi program önkénteseként beszélgetetett a HAON-on az iskola feszültségoldás szükségességéről és lehetőségéiről.
Gimnáziumunk 8.e. osztályos diákjai 2x45 perces foglalkozás keretében Lelki Egészség Órán vettek részt. Az Unicef és a Sulinyugi által kidolgozott programon, az őket érintő témákban ügyesek, aktívak, érdeklődők voltak a kamaszok. A negatív élmények, mentális problémák léteznek, olykor feltörhetnek, de van lehetőségük tenni magukért önállóan vagy segítséget kérve. Bízunk abban, hogy a mentális jólétükkel kapcsolatos ismereteikhez érzelmi, gondolati, szavak és tettek szintjén is kaptak hasznos információkat, támpontokat, megerősítéseket. Spitzmüllerné László Gabriella és Rákos Piroska önkéntes trénerek, pedagógiai szakpszichológusok.
SZOCIOGRAMM Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft munkatársa látogatott el gimnáziumunk négy osztályához (10/A–C. és a 11/C) interaktív előadást tartani az adatvédelem, adathalászat, online átverések és hamis nyereményjátékok felismerésének témájában, gyakorlati példákat mesélve. A Médiadetektív címet viselő projekt részeként előzetesen egy kérdőívet töltöttek ki a diákok, aktuálisan hol tart a médiatudatosságuk. Szerencsére az országos átlagnál kicsivel jobban teljesítettek, de fontos ismételten hangsúlyozni e témában a tudatosságukat, a virtuális világ mindennapi használata során.
Egyik osztályunk élményei az osztályfőnök tolmácsolásában:
2024. február 7-én osztályfőnöki óra keretében előadást hallgatott a 10. A osztály a kiberbűnözésről. A téma nagyon hasznos volt, hiszen a számítógépes bűnözés egyre elterjedtebb. Ez a korosztály aktív internethasználó, így könnyen ádozattá válhat bárki, ha nincs tisztában azzal, hogyan kell megkülönböztetni a valódit a hamistól. Erre hívta fel a diákok figyelmét az előadó és a gyakorlati példákon való szemléltetés nagyon tanulságosnak bizonyult. Köszönjük az előadást, hiszen az internet-biztonság napjainkban egyre fontosabbá válik.