Először is tisztázzuk, hogy mi is az az űrszemét. Az űrszemét, mindazon mesterséges eredetű tárgyak neve, amelyek a világűrben keringenek, és már nem hasznosíthatók és nem hozhatók működőképes állapotba.
előnyei: Költséghatékony
hátrányai: A nagyobb és gyorsabban mozgó tárgyak eltávolításában kevésbé hatékony, ezzel inkább a kisebb törmelékeket lehet begyűjteni. A hálók anyagának és szerkezetének nagyon erősnek kell lennie, hogy a nagyon nagy sebességgel száguldó űrszemét ne szakítsa át
Eddigi megoldások: Az ESA (Európai Úrügynökség) Clean Space
előnyei: A nagyobb törmelékek eltávolítása. Nagy sebesség és hatékonyság. Ha a lövedékek megfelelően vannak irányítva, akkor elvileg képesek lennének több űrszemetet is eltávolítani egyszerre.
hátrányai: Törmelék szétszóródása. Magas költségek. Nem feltétlen biztonságos (pl. a lövedékek egy másik működő űreszközt talál el véletlen).
Eddigi megoldások: Az orosz Bolid projekt
előnyei: Kontrollált eltávolítás (a mágnes által az elkapott űrszemetet pontosan lehet irányítani, ezzel csökkentve a további űrszemétképződést). Alacsony költségű, fenntartható megoldás (környezetbarát, mivel nem termel újabb törmeléket, és az elkapott űrszemét biztonságosan eltávolítható a pályáról).
Hátrányai: Korlátozott hatókör (csak a fémes űrszemet eltávolítására alkalmasak).
Eddigi megoldások: A JAXA (Japán légkörben. Űrügynökség)
előnyei: Alacsony költségű. Hosszú távú hatékonyság(A tartós pályákra állított űrszemetek hosszú időn keresztül biztonságosan eltávolíthatók a működő űreszközöktől, csökkentve az ütközés kockázatát.). Környezetbarát.
Hátrányai: Törmelék elhelyezése.
előnyei: Fenntartható energiaforrás (A napenergia folyamatos és ingyenes energiaforrást biztosít a törmelékek eltávolításához). Környezetbarát. Költséghatékony.
hátrányai: Alkalmazás korlátozottsága (A napelemek hatékonysága a napsugárzás intenzitásával és az űr helyi környezetével van összefüggésben, így nem minden pályán lenne optimális a használatuk). Eddigi megoldások: Az e.Deorbit projekt
előnyei: Aktív (A műholdak aktívan képesek elkapni és eltávolítani a törmeléket, miközben az űrbeli szemét mennyiségét csökkentik). Célzott megközelítés (A műholdak célzottan képesek eltávolítani az adott törmelékeket, így nem kell a teljes űrt átvizsgálniuk).
hátrányai: Költséges és bonyolult. Időigényes.
Eddigi megoldások: A RemoveDEBRIS projekt
Az űreszközöket úgy kell megtervezni, hogy minimalizálják a hulladékot, például a rakéták fokozatainak újrafelhasználása vagy biztonságos deorbitálásának biztosítása. Erre nagyon jó példa a SpaceX legúlyabb felfedezése. Sikeresen végrehajtották a Starship ötödik tesztrepülését! A SpaceX 2023.04.20-án tesztelte először a Starshipet, amikoris a rakéta néhány perc elteltével felrobbant. A második tesztelés 2023.11.18.-án volt, amikor az alsó fokozat sikeresen levált, a felső rész pedig repült tovább, de aztán a 2 rész külön-külön robbant fel. 2024.03.14.-én volt a harmadik tesztelés, amikor a rakéta elérte a világűrt, de még ekkor sem zárta sikerrel a próbarepülést. 2024.06.06-án volt a negyedik tesztelés, amikor a cél az volt, hogy a rakéta első és második fokozatát is visszahozzák a Földre. A rakodótér ajtajának nyitás-zárás tesztjét sikerült elvégezni, viszont a Raptor-hajtóműveket nem tudták újragyújtani. Az űrhajó a légkörbe lépés közben megsemmisült. 2024.10.13.-én tesztelték 5. alkalommal a SpaceX Starship rakétarendszerét, ami ezúttal nem az óceánba esett, hanem visszaérkezett a kilövőállásra.
Az űreszközöket úgy kell tervezni, hogy az életciklusuk végén visszatérjenek a Föld légkörébe, ahol eléghetnek, vagy olyan parkolópályára kerüljenek, ahol nem zavarjak az aktív űreszközöket.
A nemzetközi szabályozás és együttműködés fokozása. Fontos, hogy minden ország betartsa az űreszközök használatára vonatkozó irányelveket és elkerülje az űrszemét képződését.
A nanoháló egy olyan innovatív technológia, amely nanorácsokból álló rácsokat alkalmaz. A nanorácsok kis méretükkel és kiváló mechanikai tulajdonságaikkal lehetővé teszik a hálók számos kreatív felhasználását.
https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2023/en/d3en00344b
https://hu.wikipedia.org/wiki/Űrszemét
https://www.spacex.com/vehicles/starship/
Ezzel a címmel indult el 2023 szeptemberében a Robotika szakkör a gimnáziumban, melyet 2024 augusztusáig az NTP-TEHETSEG-23-0106 azonosítójú „Tehetségközelben”-komplex tehetséggondozó programok támogatása pályázat keretein belül 3 500 000 Ft-tal támogat a Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Tehetség Program.
A szakkörön idén 30 diák három csoportban ismerkedhetett meg újdonságként, a LEGO SPIKE robottal, VR világgal és a támogatásból beszerzett Arduino és Micro:Bit készletekben rejlő lehetőségekkel, valamint fejleszthették tovább tudásukat a LEGO EV3 robotok programozásában.
A projekt során a diákok a JABIL tiszaújvárosi gyárában tehettek pályaorientációs célból látogatást, ahol amellett, hogy végigkísérhették egy áramkör elkészülésének teljes útját, szállító robotot programozhattak, valamint kipróbálhattak egy fejlett AR szemüveget is, amely az ott dolgozók munkáját segítette.
Ezzel a címmel indult el legújabb projektünk 2023 szeptemberében, melyet 2024 augusztusáig az NTP-TEHETSEG-23-0106 azonosítójú „Tehetségközelben”-komplex tehetséggondozó programok támogatása pályázat keretein belül 3 500 000 Ft-tal támogat a Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Tehetség Program.
A támogatásnak köszönhetően fejleszthetjük eszközparkunkat, tanulóink újabb robotprogramozási lehetőségekkel, nyelvekkel és felületekkel ismerkedhetnek meg, valamint gyárlátogatásban is részt vehetnek.
Idén június 20-án rendeztük a Robotika Tehetséggondozó Műhely záró foglalkozását. Ezen a programon minden diákunk és mentor tanárunk részt vett.
A program csapatépítő játékokkal kezdődött, ahol a kezdők és a haladó csoportba járó diákok is jobban megismerhették egymást. A játékoknak köszönhetően hamar a szakköri foglalkozásokhoz hasonló jó hangulat alakult ki. A rendezvényt közös pizzázással zártuk.
Jövőre folytatjuk!
Robotika Tehetséggondozó Műhelyének haladó csoportjának diákjai a VR világ programozásával ismerkedtek. Egy új, izgalmas világ tárult fel előttük.
2024. március 27-én a Robotika Tehetséggondozó Műhelyünk két tanulója Bereczki Károly és László Tibor István 7.e osztályos tanulók tartottak bemutatót az Északi AszC Széchenyi István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium érdeklődő diákjai számára.
RobotOlimpia akadályfutás: 1.helyezés
Fekete Levente; Szabó Bálint; Pór Attila 6.e
RobotOlimpia akadályfutás: 2 helyezés
Kiss Dorottya; Nagy Máté Lajos; Kohári Anna 7.e
RobotOlimpia műlesiklás: 3. helyezés
Czeglédi Donát Áron; Harangi Dávid; Sári Ádám 5.e
RobotOlimpia akadályfutás: 3. helyezés
Oláh Roland; Kiss Barnabás; Kincses Dániel 6.e
RobotOlimpia szumó: 3. helyezés
Bereczki Károly; László Tibor István; Collingwood Edvárd Kornél 7.e
RobotOlimpia darts: 3. helyezés
Fekete Levente; Szabó Bálint; Pór Attila 6.e
RobotOlimpia Darts: 5. helyezés
Czeglédi Donát Áron; Harangi Dávid; Sári Ádám 5.e
RobotOlimpia Labirintus: 6. helyezés
Kiss Dorottya; Nagy Máté Lajos; Kohári Anna 7.e
RobotOlimpia Műlesiklás: 6. helyezés
Kiss Dorottya; Nagy Máté Lajos; Kohári Anna 7.e
RobotOlimpia Műlesiklás: 7. helyezés
Nagy Gréta; Vanyóczky Lilla; Zolnai Réka 7.e
RobotOlimpia akadályfutás: 7. helyezés
Czeglédi Donát Áron; Harangi Dávid; Sári Ádám 5.e
RobotOlimpia Összetett: 9. helyezés
Fekete Levente; Szabó Bálint; Pór Attila 6.e
RobotOlimpia Labirintus: 10. helyezés
Czeglédi Donát Áron; Harangi Dávid; Sári Ádám 5.e
RobotOlimpia Összetett: 12 helyezés
Oláh Roland; Kiss Barnabás; Kincses Dániel 6.e
RobotOlimpia Akadályfutás: 15. helyezés
László Tibor István; Bereczki Károly; Collingwood Edvárd Kornél 7.e
RobotOlimpia Labirintus: 25. helyezés
Dobó Ádám; Bakó Bence; Tündik László 6.e
Felkészítő tanárok: Oláhné Flinta Marianna, Silye Gábor, Losonczi László, Oláh Tibor
2024. március 1-jén rendezték meg Békéscsabán a VII. BSzC Nemes-Linamar Országos Robotversenyt. Általános iskolai kategóriában négy csapatunkat neveztük a versenyre. Tanulóink igen szépen teljesítettek:
A Collingwood Edvárd Kornél és László Tibor István alkotta BIG-E.T. csapat országos 1. helyezett lett, 21 mp alatti időeredményével megdöntve az eddigi rekordokat.
Kiss Dorottya és Nagy Máté Lajos (BIG-Team) országos 5.
Fekete Levente és Szabó Bálint (BIG-Kódoló Kettes) országos 7.
Oláh Roland és Pór Attila (BIG-Program Páros) országos 8.
Felkészítő tanáraik: Oláh Tibor, Oláhné Flinta Marianna és Silye Gábor
Bagosi Erzsike Bertalanné
BÖSZÖRMÉNYBEN HALLOTTAM
Az Aranykor Nyugdíjas Egyesület összejövetelén kissé rendhagyó témánk volt a mai (02.21.) foglalkozásunkon. Nem is gondoltuk volna, hogy korosztályunkat ennyire leköti és érdekli a mai kor talán legnagyobb vívmánya a ROBOTIKA és ahhoz kapcsolódó mesterséges intelligencia megjelenése. A Bocskai István Gimnázium intézményvezető helyettese, tanára Oláh Tibortól, és Szabó Andris tehetséges diákjától - a téma avatott szakembereitől kaphattunk betekintést.
Az előadó elmondta, hogy a robot szó már 1921-ben megjelent, s olyan elektromechanikai szerkezet , mely emberi programozás alapján végez speciális feladatokat. Ma már az ipar a mezőgazdaság, egészségügy, az oktatás, sőt a lakások elengedhetetlen kellékei, szolgálói különböző szinteken. Otthonunkban segít bennünket a mindennapi teendők ellátásában, pl. automata mosógép, önműködő porszívó megjelenése, de már vezető nélküli autók is léteznek.
Mindezekre vetítés keretében is, sőt működő robotok képében is betekintést nyerhettünk. Szabó Andris ( a gimnázium tehetséges tanulója) az általuk modellezett, programozott robottal közlekedési helyzeteket mutatott be, tolatás, parkolás, megállás akadálynál, stb. amit nagy érdeklődéssel figyeltünk. Majd ezt követően Humanoid robotot láthattunk működés közben, parancsra énekelt, táncolt, kezet fogott, tornázott. Számunkra ez is nagy élmény volt.
A humanoid robotok már utánozzák az emberek kinézetét, mozgását és viselkedését, az emberhez hasonló tulajdonságokkal rendelkezhetnek, például fejjel, karokkal, kezekkel, lábakkal, sőt, akár az emberhez hasonló arckifejezéssel is.
Mesterséges intelligencia és Robotika kapcsolatát hat szinten ismertette az előadó, az alaptól a magasabb szintű megjelenésig.
A Gimnáziumban működő ROBOTIKA Tehetséggondozó Műhely tanulói szép sikereket érnek el Robotprogramozó Országos versenyeken is, már ötödik osztályosoktól kezdve. Elismerés és gratuláció nekik!
A cikk megtekinthető a facebookon!
Robotika Tehetségműhelyünk 32 diákja, 5.- 11. osztályos tanulók pályaorientációs kiránduláson vettek részt. Tiszaújvárosra utaztunk a JABIL gyárat meglátogatni. Ott megismerkedtünk a számos országban jelen lévő cég tevékenységével: elektronikai alkatrészeket fejlesztenek, terveznek, gyártanak és szállítanak az autóipar, ipari technológiai, adattárolási, telekommunikációs és egészségügyi megrendelők számára.
Lehetőségünk volt betekinteni a gyártósor folyamataiba, megtudtuk, hogyan kerülnek a milliméternél is kisebb áramköri elemek a lapkára, hogyan végzik annak minőségellenőrzését mikrométer pontosságú, gigabájtos felbontású fotók segítségével. Kipróbáltuk az üzem területén a betáplált térkép alapján szabadon mozgó MIR szállítókocsit, ami a szenzorainak köszönhetően elkerüli az ütközéseket. A legnagyobb élményt a MS Hololens2 kipróbálása jelentette, ami nagyban hozzájárult az üzem zavartalan működéséhez a világjárvány idején, hiszen szükségtelenné tette a szakemberek távoli kontinensekről való ideutazását a gépsorok átállítása céljából.
Köszönet az üzem munkatársainak a szíves vendéglátásért, a kérdésekre adott, a látogatók életkorának megfelelő válaszokért, és a meglepetés ajándékokért.
Kísérőtanárok a Tehetségműhely vezetői: Oláhné Flinta Marianna, Losonczi László, Silye Gábor
Gimnáziumunk Robotika Tehetséggondozó Műhelye 1:20-tól
Az eredeti bejegyzés elérhető a Nemzeti Tehetség Program Facebook oldalán
Idén 2023 április 22-én 14. alkalommal rendezték meg Kecskeméten a Robotprogramozó Országos Csapatverseny döntőjét. Gimnáziumunkat négy, két ötödikes és két hatodikos csapat képviselte. A csapatoknak délelőtt 4 robotprogramozási feladatott kellett megoldaniuk, majd délután a zsűri és a versenybírók előtt a versenypályán be is kellett mutatniuk azt, hogy a robotok, hogyan oldják meg a feladatokat, illetve a csapatnak azt is el kellett magyarázni a zsűrinek, hogy hogyan gondolkodtak a feladatok megoldása a programok elkészítése közben.
Az I. korcsoportban a Szabó Bálint, Pór Attila, Fekete Levente 5/E osztályos tanulók alkotta csapat kategóriáját megnyerte, a Magi Réka és Sipos Vivien 5/E osztályos csapat az 5. helyen végzett.
A II. korcsoportban a Kis Dorottya, Nagy Máté Lajos, Kohári Anna 6/E osztályos tanulókból álló csapat korcsoportjában a legjobbnak bizonyult így 1. helyezettek lettek. A Vanyóczky Lilla, Collingwood Edvárd Kornél, Dániel László 6/E osztályos csapat szintén 5. helyett ért el korcsoportjában.
Gratulálunk a csapatoknak és felkészítőtanáraiknak Oláhné Flinta Marianna tanárnőnek, Losonczi László, Silye Gábor és Oláh Tibor tanár uraknak.
Bővebben: Ismét szép sikerek a Robotprogramozó Országos Csapatverseny döntőjében
készült a Nemzeti Tehetség Program támogatásával
Mert a tehetség számít!
Március 2-án tartotta a Nemzeti Tehetségközpont a 2023. évi támogatói kampányának megnyitóját, amelyen Hornung Ágnes családokért felelős államtitkár ismertette az idei kampány részleteit.
Nagy örömünkre szolgál, hogy a Nemzeti Tehetségközpont idei kampányfilmjében gimnáziumunk robotika tehetséggondozó műhelyének néhány tagja és munkájuk egy-két részlete is megmutatkozik.
A kampányfilm elérhető a Nemzeti Tehetségközpont honlapján és YouTube csatornáján:
2021 novembere és 2022. decembere között a gimnázium Robotika műhelyét az NTP-INNOVA-21-0154 kódszámú Robotika műhely – 10 éve a tehetség szolgálatában című pályázat támogatásával tudtuk biztosítani a negyven érdeklődő diák számára.
A pályázat a szakkört hárommillió forinttal támogatta.
A projekt során meglátogattuk az IBM magyarországi központját, ahol egy nagyon érdekes projekt módszerrel ismerkedhettünk meg. Ez megerősített minket abban, hogy a tehetséggondozásban az általunk elkezdett projektmódszer jó irány.
A budapesti kirándulás alkalmával az Álmok álmodói kiállítást is megtekintettük. Ez jó inspirációt adott a szakkör jövőbeli projektjeihez.
A műhely eszközparkjának fejlesztése, illetve bemutatók és rekreációs programok szervezése, továbbá a Robotika Tehetséggondozó Műhelyünk 10 évét bemutató kiadvány is ennek a pályázatnak a támogatásból valósulhatott meg.
A Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium Robotika Tehetséggondozó Műhelye 2022. június 1-jén Budapesten vett részt egy tanulmányi kiránduláson. Első utunk a Duna Tower irodaházba vezetett, ahol az IBM céggel ismerkedhettünk meg. Egy nagyon érdekes interaktív bemutatón vehettünk részt, ahol az ott folyó munka menetét tapasztalhattuk meg. Mint kiderült, a tehetséggondozó műhelyünkben hasonló elvek alapján dolgozunk. Így nagyszerű volt látni, hogy az oktatásban bevezetett új módszereink a versenyszférában is hasonlóan működnek. Ezért a tőlünk kikerült diákoknak ez a fajta munkamódszer már nem lesz idegen, könnyebben megtalálják a helyüket a munkaerőpiacon. A második programunk az Álmok Álmodói kiállítás meglátogatása volt. Egy nagyon izgalmas kiállításon ismerkedhettünk meg a magyar feltalálókkal és munkáságukkal. Külön öröm volt számunkra, hogy a kiállításon a híres iskolák között gimnáziumunkat is felfedezhettük.