Szóbeli témakörök a dráma érettségire a 2024/2025-ös tanévben
Az ókor színháza és néhány görög dráma
1. A színház kialakulása a rítusból, a görög színház jellemzői
2. A görög tragédia szerkezete és jellemzői Szophoklész Antigoné című tragédiájának alapján
Shakespeare színháza és néhány drámája
3. A shakespeare-i színház és dramaturgia jellemzőinek bemutatása a Hamlet segítségével
4. A Rómeo és Júlia értelmezése és színpadra állításának lehetőségei
Moliѐre drámái és színháza
5. A commedia dell’arte hatása Moliѐre színházára és drámáira
6. A helyzet-és jellemkomikum Moliѐre egy szabadon választott drámájában
A XIX. és XX. századi magyar színház és dráma néhány alkotása
7. Magyar színészlegendák-egy szabadon választott XX. századi magyar színész munkásságának bemutatása
8. A színház szerepe a nemzeti identitás meghatározásában, Katona József Bánk bán című drámájának elemzése
9. A színpadi hatáskeltés eszközei, Molnár Ferenc Liliom című drámájának elemzése
Csehov drámái és Sztanyiszlavszkij színháza
10. Csehov Három nővér című drámájának értelmezése és színpadi megvalósítása
11. Sztanyiszlavszkij színészpedagógiájának bemutatása
Brecht drámái és színháza
12. A brechti dramaturgia bemutatása Brecht Koldusopera című drámája alapján
13. Brecht színházi tevékenységének bemutatása a következő fogalmak mentén: “V-effekt”, “narrátor”, “song”, “epikus szerkezet”, “tézisdráma”, “kabaré”
Napjaink legfontosabb színházi irányzatai és a kortárs drámairodalom
14. Háy János Gézagyerek című drámájának bemutatása
Színházi műfajok
15. Rendezői és dramaturgiai szempontok: a drámai költemény (Madách: Az ember tragédiája)
16. A musical műfajának bemutatása egy szabadon választott előadás elemzésével
Színház- és drámaelmélet
17. A líra, az epika és a dráma alapvető különbségei, a drámai műnem és legfontosabb műfajainak sajátosságai
18. Az epika és a dráma különbségei Kosztolányi Dezső Pacsirta című kisregénye és a mű színpadi változata alapján
A színház mint összművészet sajátosságai
19. A díszlet, jelmez, zenei és hangeffektusok szerepe egy színházi előadásban
A színházi előadás létrehozásához szükséges mesterségek és feladatok ismertetése
20. Író, dramaturg és rendező alkotói munkájának szétválasztása, az előadások létrehozásához szükséges színházi mesterségek bemutatása
SZÓBELI ÉRETTSÉGI TÉTELEK MAGYAR IRODALOMBÓL
2024/25. TANÉV
Életművek a magyar irodalomból. Kötelező szerzők
1. Ady Endre szerelmi költészete
2. Arany János balladáinak tematikus és formai sokszínűsége
3. Egy bibliai történet 20. századi újraértelmezése: Babits Mihály: Jónás könyve
4. Jellemek és értékrendek Herczeg Ferenc Az élet kapuja című művében
5. A romantikus látásmód Jókai Mór Az arany ember című regényében
6. József Attila ódái
7. Kosztolányi Dezső Édes Anna című alkotásának mélylélektani szempontú megközelítése
8. Mikszáth Kálmán látásmódjának sajátosságai A jó palócok és a Tót atyafiak novelláiban
9. Petőfi Sándor forradalmi látomásköltészete
10. Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című drámai költeménye
Szerzők, művek, korszakok a régi magyar irodalomból a 18. század végéig. Választható szerzők
11. A barokk eposz jellemzői Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című művében
Portrék, metszetek, látásmódok a 19-20. század magyar irodalmából. Választható szerzők
12. A groteszk látásmód Örkény István Tóték című drámájában
13. Idill és tragikum Radnóti Miklós költészetében
Metszetek a 20. századi délvidéki, erdélyi, felvidéki és kárpátaljai irodalomból
14. Dsida Jenő költészete
Művek a kortárs magyar irodalomból
15. Az intertextualitás és a nyelvi játék Varró Dániel költészetében
Művek a világirodalomból
16. Jellemző történetek és műfajok a Biblia világából
17. Az elidegenedés megjelenése Franz Kafka Az átváltozás című művében
Színház és dráma
18. Madách Imre Az ember tragédiája című művének adott szempontú elemzése
19. Hatalom és erkölcs kérdései Szophoklész Antigoné című drámájában
Az irodalom határterületei VAGY Regionális irodalom
20. Regionális kultúra: A hiány és hűség költője Hajdúböszörményben - Kertész László költészete
A dőlt betűvel jelölt témakörcímek a törvényben előírt 30%-os változtatási kötelezettségnek tesznek eleget.
Szaktanár által ajánlott tételek a középszintű érettségi vizsgára mozgóképkultúra és médiaismeretből
Médiaszöveg és munkanapló
A/4, Készítsen egy 18-25 fotóból álló sorozatot, vagy 3-5 perces kisfilmet „Ellentét” címmel. A történet fontos fordulata vagy dramaturgiai megoldása kapcsolódjon a címhez.
Az elkészült anyaghoz készítsen (a vizsgakövetelményekben előírt terjedelemben) munkanap-lót, amelyben ismerteti munkája alapkoncepcióját, az előkészítés és a kivitelezés folyamatát, valamint a megvalósítás során felmerült problémákat! A munkanapló tartalmazza az elkészí-tett anyaggal kapcsolatos önértékelését is!
Esszé
B/4, Mutasson be egy szabadon választott tömegfilmes műfajt. Térjen ki a műfaj történetére, a műfaji jegyekre. Majd néhány plakát, reklámanyag illetve egy film elemzésével jellemezze a műfajt.
Az esszé terjedelme – a képmelléklet, a forrásjegyzék, a tartalom leszámításával – 4-6 gépelt oldal lehet (12-es betűméret, 1,5 –es sortávolság). Az átvett szövegek, idézetek, ábrák, hivat-kozások stb. forrásait a tudományos munkákban megszokott módon kell jelölni.
A pályamunkákra a központilag megadott tételekre érvényes szabályokat kell alkalmazni.
Papp Zsolt László
szaktanár
Hajdúböszörmény, 2024. 10. 15.