A múzeumi, a könyvtári és a levéltári források felhasználása a tehetséggondozásban – MTM-workshop a hajdúböszörményi gimnáziumban
A gimnáziumunk minősített tehetséggondozó műhelyként szervezett műhelymunkájára, amelyet 2024. június 5-én tarottunk, a városban dolgozó és tanító közgyűjteményi dolgozók és pedagógusok jöttek el.
Gyulai Edit szakértő mesterpedagógus, a gimnázium Szó-kra-tész disputakörének vezetője, magyar–történelem szakos tanár az általa megtartott alkalmon bemutatta, hogy a tehetséggondozás rendelkezésre kapott kereteiben milyen munkát végzett az elmúlt években. Hogyan használta fel a csoportmunka, fakultáció, egyéni tanulói pályázat segítése, tanulók mentorálása, disputakör vezetése során a különféle helytörténeti forrásokat.
Egy-egy projektmunkát részletesen is ismertetett. Pl. az irodalmi sétát Böszörményben, amelyet könyvtári forrásokra és a helyi emlékművekre épített. A következő együttmunkálkodásban az volt a cél, hogy hogyan lehet a tájnyelvet mint a szókincsbővítés eszközét használni a verbális képességek fejlesztésére, ehhez a múzeum szellemi néprajzi gyűjteményét, adattárát és saját tájnyelvi tanulmányát használta fel. Legfrissebb projektként a történelem és a képzőművészet összekapcsolásának lehetőségét biztosította egy tanulói pályázat mentorálásával. Tanulói holokauszt-témában benyújtott pályázatait segítette levéltári források és helyi tárgyi emlékek közös feldolgozásával.
Végül az általa vezetett disputakörben végzett forráselemzést mutatta be. Két helyi jelentőségű szónok (dr. Sarkadi Nagy János és Baltazár Dezső) egy-egy beszédének a tanulókkal elvégeztetett elemzését, majd hogy a tanulók hogyan is írták át ezeket a beszédeket más nézőpontból, közben a múzeumban és levéltárban kutatva. A nagyváradi Ady-líceum disputakörével közös munkálkodásuk egy közös kiadványban is megjelent.
Az előadás sikerét biztosította, hogy jelen voltak, és a témához hozzászóltak a helyi könyvtár, múzeum, és levéltár szakemberei. Bemutatták, népszerűsítették pedagógiai és művelődési tevékenységüket. Az előadás utáni visszajelzések megerősítették, hogy szükség van a könyvtári, múzeumi és levéltári források felhasználására a humán tehetséggondozásban.
Köszönjük tanárnőnek és köszönjük a résztvevőknek!
Köszönjük a Nemzeti Tehetség Központ támogatását!