A 2024/2025-ös tanév elején iskolánk 40 diákja és az észak-franciaországi Armentiéres város Lycée Gustave Eiffel gimnáziumának 40-50 tanulója két eTwinning projektben vett részt. Az eTwinning projekt ESEP felülete (European School Education Platform) az Európai Unió tagállamai között biztosít egy ellenőrzött online felületet az oktatási intézmények közötti együttműködésekre. Ennek célja, hogy összekapcsolja, és közös tevékenységre ösztönözze különböző kultúrák tanulóit és ezáltal szélesítse a fiatalok látókörét. Az ESEP online felületen a pedagógusok felveszik egymással a kapcsolatot, kidolgoznak egy részletes munkatervet, amelynek a feladatai különböző munkaformákban valósulnak meg. A több nemzetiségű tanulók között megindulhat a párbeszéd (ellenőrzött chatszobákban), vagy közös munkafelületen lehet ötletelni és akár fényképeket megosztani, amihez csak a projektben résztvevőknek van hozzáférési joga.
Esetünkben két projekt indult miután felvettük a kapcsolatot Lucie Manfroy-jal a francia fél szaktanárával:
19 vállalkozó kedvű diák vett részt a "Discussions without Borders eTwinning" projektben. A projekt célja az íráskészség fejlesztése, vizsgatémák gyakorlása, és más kultúrák megismerése volt.
Bemutatkozás után a diákok saját iskolarendszerüket mutatták be: az iskolai szabályokat, a szüneteket, a tanórákat, a házifeladatok és számonkérések formáit, az iskolai ünnepségeket, és a tanórán kívüli tevékenységeket.
Decemberben a karácsonyi szokásokat ismertették egymással, majd csoportban vitatták meg, hogy mennyire elüzletiesedett a karácsonyi ünnep.
Két kedvelt téma következett: minden diák hangfelvétellel mutatott be egy sportot, amit a többieknek ki kellett találniuk, és sporttal kapcsolatos vitatémák mellett vagy ellen kellett érvelniük. A másik kedvelt téma a filmek és sorozatok voltak. Párbeszédes feladat keretében bemutatták egymásnak kedvenc műfajukat.
A projekt zárófeladata egy összetett csoportmunka volt: együtt választottak egy ügyet, ami mellett érdemes kiállni, és plakátot terveztek róla. A választott témák között szerepelt a környezetvédelem, az iskolai zaklatás, az álhírek, a közlekedési morál, a fogyasztói társadalom, az egészségügy és a pénzügyek tudatos kezelése.
Projektfelelős: Vajda Zsófia
A másik projekt - "You've got mail" iskolánk 11. bc. osztályos haladó angolos és fakultációs csoportja valamint egy 9.c. osztályos tanuló részvételével valósult meg. Csoportunk az ESEP felület használata mellett a hagyományos levelezés útján ismerkedett a francia csoporttal. Körülbelül kéthetenként történt levélváltás, amikor különböző témákat kellett adott szempontok alapján írásban megvitatni.
A levelezés során valós leveleket szkenneltünk be majd küldtünk át a másik félnek. Az online levelek kinyomtatása után nagy izgalom övezte a levélosztást. Az őszi szürke iskolai napokba színt hozott a francia levelezőtárs. Véletlenszerűen kerültek össze a levelező partnerek így a diákoknak valóban meg kellett tanulniuk nyitottá, elfogadóvá, érdeklődővé válni a másik fél iránt, keresni a közös pontokat.
A kölcsönös bemutatkozás során egymás szülővárosával, iskolájával, diákéletével, szabadidős tevékenységével ismerkedtek a tanulók. Később online felületen tette bele mindenki a nagy közösbe a kedvenc zenéjét és filmjét, ahol több stílus- és ízlésbeli hasonlóságot fedezhettek fel egymás között.
Karácsonykor a szkennelés helyett futár vitte el a diákok által nagy gonddal készített karácsonyi üdvözlőlapokat és édességet rejtő csomagot Armetiéresbe és ide is érkezett meglepetés. Újévkor mindkét csapat rátervezett a 2025-ös évre fogadalmakkal vagy anélkül. Érdekes volt összehasonlítani a magyar tanulók racionálisabb, míg a francia diákok grandiózusabb terveit.
Ezután egy kötetlenebb levélváltás következett, hiszen ekkorra viszonylag jól megismerték egymást a tanulók és körvonalazódott, hogy folytatják-e majd projekten kívül a barátkozást. Farsangkor álarcos fényképezkedésre is sor került, majd március végén az utolsó levélváltás után elköszöntek egymástól a tanulók és értékelték az elmúlt kalandos fél évet.
Áprilisban beindult az előrehozott angol nyelvi érettségi vizsgára való készülés, majd megjelentek az érettségi eredmények is, ami alapján kijelenthető, hogy az érettségizők remekül teljesítették a levélírás vizsgarészt, diákjaink rutinos levelezőkké váltak.
A projekt egyértelműen segítette a nyelvtanulást, hiszen a levélváltások során megízlelhették a diákok azt, hogy van értelme és haszna, hogy át tudják adni a gondolataikat, érzéseiket idegennyelven, ahol a magyar és francia között az angol hidalta át a kommunikációs különbségeket. Vélhetően több levelezőpárról elmondható a filmtörténet egyik híres mondata, hogy számukra: ’This is the beginning of a beautiful friendship.’ azaz, hogy egy szép barátságnak ez még csak a kezdete.
Projektfelelős: Collingwood Zsuzsanna